certificare-iso
  Cautare pe site

Organizatia Internationala pentru Standardizare (I.S.O.)

I.S.O. este o retea de institute nationale de standardizare din 157 de tari, cu cate un singur reprezentant pe tara, cu Secretariat central in Geneva, Elvetia, care coordoneaza intreg sistemul.

I.S.O. este o organizatie non-guvernamentala: membrii sai nu sunt, ca in cazul sistemului Natiunilor Unite, delegatii ale guvernelor nationale. Cu toate acestea, I.S.O. ocupa o pozitie speciala intre cele doua sectoare- privat si public.

Aceast lucru se datoreaza, pe de o parte, faptului ca multi membrii ai institutelor fac parte din structurile guvernamentale din tarile lor, sau sunt imputerniciti de guvernele lor. Pe de alta parte, alti membrii isi au radacinile numai in sectorul privat, prezenta lor fiind rezultatul parteneriatelor nationale ale asociatiilor industriale.

Din aceast motiv, I.S.O. este capabila sa actioneze ca organizatie de legatura prin care se poate ajunge la un consens asupra solutiilor care sa reuneasca atat cerintele activitatilor comerciale cat si nevoile societatii.

Norme/Standarde

Standard: document, conceput prin consens si aprobat de un organism recunoscut, care stabileste pentru uzul comun si repetat, reguli, coordonate sau caracteristici pentru activitati sau rezultatele lor, cu scopul de a atinge gradul optim de ordine intr-un context dat.

Standardul trebuie sa se bazeze pe rezultatele consolidate ale stiintei, tehnologiei si experientei si sa fie orientate spre atingerea optimului de beneficii pentru comunitate.

Nucleul care a demarat dezvoltarea standardelor ISO atrage atentia asupra faptului ca "pentru ca un sistem calificat sa fie eficace, procedurile lui trebuie definite si dezvoltate intr-un mod coerent". Fapt pentru care incepand cu anii 50 in tarile puternic industrializate s-au alcatuit norme/standarde- bine documentate, continand majoritar specificatii tehnice- aplicabile pentru anumite sectoare de activitate. Aceste norme au fost pe parcursul timpului rafinate pentru a putea fi aplicate in fiecare tara pentru domeniile de activitate in cauza, sau chiar pentru toate domeniile de activitate, asa cum este cazul standardului de management al calitatii ISO 9001:2000," a world standard"cum a fost el perceput.

Prin rafinare, aceste norme au evoluat de la o scala nationala la una internationala. Fapt pentru care standardizarea desi uneori vazuta ca o constrangere, ramane necesara pentru a asigura valoarea in privinta produselor si companiei in ochii clientilor.

Ce inseamna standardizare internationala?

Cand marea majoritate a produselor si serviciilor dintr-o anumita activitate comerciala sau sector de industrie se afla in acord cu Standardele Internationale, atunci se poate spune ca exista o situatie de standardizare cuprinzatoare a industriei.

Aceasta este atinsa prin intelegeri de comun acord intre delegatiile nationale reprezentand toti pilonii economici implicati - furnizori, utilizatori, reglementatorii guvernului si alte grupuri interesate, ca si consumatori.

Ei sunt de acord ca specificatiile si criteriile sa fie aplicate complet in clasificarea materialelor, in fabricarea si furnizarea produselor, in testare si analiza, in terminologie si in furnizarea serviciilor.

In acest fel, Standardele Internationale furnizeaza un model de lucru de referinta sau un limbaj tehnologic comun, intre furnizori si clientii lor –care faciliteaza tranzactiile si transferul de tehnologie.

 

Daca nu ar exista standardele?

Daca nu ar exista standarde, am observa imediat. Standardele aduc o contributie enorma celor mai multe aspecte din viata noastra desi, foarte des, aceasta contributie este invizibila. Atunci cand standardele lipsesc, importanta lor este apreciata.

De exemplu, ca si cumparatori sau utilizatori ai produselor, remarcam imediat cand acestea se dovedesc a fi de slaba calitate, nu se potrivesc, sunt incompatibile cu echipamentele pe care le detinem deja, nu prezinta siguranta sau sunt periculoase. Atunci cand produsele sunt conforme cu asteptarile noastre, tindem sa consideram acest lucru ca fiind natural.

De obicei nu suntem constienti de rolul pe care il joaca standardele in ridicarea nivelului calitatii, sigurantei, increderii, eficientei, intersanjabilitatii ca si in furnizarea unor asemenea beneficii la un cost econom.

 

I.S.O (International Organization for Standardization)este cel mai mare creator de standarde. Desi principala activitate a I.S.O este dezvoltarea standardelor tehnice, standardele ISO au de asemenea importante repercursiuni economice si sociale. Standardele ISO creeaza o diferenta pozitiva si conteaza nu numai pentru inginerii si producatorii pentru care rezolva probleme de baza in productie si distributie, ci si pentru societate ca intreg.

Standardele Internationale pe care le dezvolta I.S.O sunt foarte utile. Sunt utile pentru organizatiile industriale si comerciale de toate tipurile, guvernelor si altor organisme de reglementare, oficillilor comertului, profesionistilor pentru evaluarea conformitatii, furnizorilor si clientilor produselor si serviciilor in ambele sectoare: public si privat, si, in cele din urma, oamenilor in general in rolurile lor de consumatori si utilizatori finali.

Standardele ISO contribuie la :

  • Realizarea dezvoltarii, fabricarii si furnizarii produselor si serviciilor intr-un mod mai eficient, sigur si curat.

  • Fac comertul dintre tari mai usor si mai corect.

  • Furnizeaza guvernelor o baza tehnica pentru sanatate, siguranta si legislatie de mediu.

  • Ofera sprijin in transferul tehnologic pentru a sustine dezvoltarea tarilor.

Standardele ISO sunt utile de asemenea protectiei consumatorilor si utilizatorilor in general de produse si servicii facandu-le viata mai usoara.
Motivul pentru care lucrurile merg bine de exemplu sistemele, retelele, utilajele si aparatele functioneaza bine si sigur este de cele mai multe ori pentru ca ele sunt conforme cu standardele iar organizatia responsabila pentru miile de standarde care aduc beneficii societatii este I.S.O.

Principii

1. Statutul si intelesul Standardului International va fi respectat astfel incat oricare dintre Standardele Internationale sa reprezinte pe cat posibil o solutie internationala unica.

2. Angajamentul de a participa la dezvoltarea si fezabilitatea Standardelor Internationale pentru a putea fi relevante pe toate pietele. Este recunoscut fapul ca in unele cazuri exista solutii diferite necease pentru a indeplini cerintele unice pe anumite piete locale din diferite regiuni. In aceasta situatie organizatia va analiza problema "out of the box" pentru a gasi cea mai buna solutie, cu scopul elaborarii unui standard aplicabil si relevant la nivel global.

3. Accentul va fi pus pe dezvoltarea performantelor si nu pe prescrierea de norme. De cate ori este posibil organismul de standardizare va specifica standarde axate pe cerintele cu privire la produs in termeni de performanta decat in termeni de design sau caracteristici descriptive.

4. Avand in vedere diferentele existente si legitimate dintre diferitele piete, un Standard International va trece printr-un proces evolutiv avand ca obiectiv ultim, pubicarea la un anumit moment in timp a unui Standard International care reprezinta o solutie internationala unica sub toate aspectele ei

Beneficiile societale ale standardelor ISO potrivit I.S.O.

Pentru oamenii de afaceri - adoptarea pe scara larga a Standardelor Internationale, inseamna ca ofertantii se pot baza in dezvoltarea produselor si serviciilor pe faptul ca vor fi acceptate pe arii extinse in sectorul lor. Acest lucru la randul lui inseamna ca afacerile care adopta Standardele Internationale, sunt libere sa concureze pe mult mai multe piete din lume.

Pentru clienti - compatibilitatea tehnologica globala dobandita atunci cand produsele si serviciile au la baza Standardizarea Internationala, le ofera o gama mai extinsa de posibilitati, beneficiind totodata de efectele competitiei in randul ofertantilor.

Pentru guverne - Standardele Internationale asigura bazele tehnologice si stiintifice care fundamenteaza legislatia cu privire la sanatate, siguranta si mediu.

Pentru tarile in curs de dezvoltare, Standardele Internationale reprezinta un consens la nivel global, constituind o sursa importanta de know-how tehnologic. Prin definirea caracteristicilor pe care produsele sau serviciile trebuie sa le indeplineasca la intrarea lor pe o piata straina, Standardele Internationale, dau tarilor in curs de dezvoltare o baza pentru a lua decizia corecta atunci cand decid sa-si investeasca resursele, evitand risipirea lor.

Pentru consumatori - conformitatea produselor si serviciilor cu Standardele Internationale asigura garantia calitatii, sigurantei si fiabilitatii.

Pentru toata lumea - Standardele Internationale contribuie la imbunatatirea calitatii vietii in general, asigurandu-se ca transportul, utilajele si uneletele folosite sunt sigure.

Pentru planeta - pe care o locuim, Standardele Internationale cu privire la calitatea aerului, apei si solului, al emisiilor de gaze si radiatii contribuie la eforturile de prezervare a mediului.

Mai multe informatii cu privire la Organizatia Internationala pentru Standardizare puteti gasi si pe urmatoarele pagini web: